alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkIcons/Communication/USP/Cash-deliveryIcons/Communication/USP/Delivery-eveningIcons/Communication/USP/Delivery-same-dayIcons/Communication/USP/Delivery-storeusp-deliveryIcons/Communication/USP/Exchangeusp-free-returnsIcons/Communication/USP/Gift-cardIcons/Communication/USP/KlarnaIcons/Communication/USP/Salearrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictwittervkwhatsappyahooyoutube
adidas
adidas / april 2021

KREATIVITET VS. PLASTIK

Det er tilgangen bag adidas og Parleys arbejde for at bekæmpe overfloden af plastik.

Plastik er et forfejlet design forklædt som et utroligt materiale. Det er billigt, stærkt og kan bruges til tusind forskellige ting. Det er de karakteristika, der gør plastik så attraktivt et materiale for producenter og forbrugere. Det er også det, der gør plastik til noget af det mest forurenende.
Så meget af det plastik, vi smider væk ender i havene, og det gælder hele verden. Plastik ender som et uheldigt led i fødekæden, det skader havdyrelivet, havmiljøet og endda klimaet. Der er vitterligt intet sted på jorden, eller i vores have, hvor der ikke findes plastikforurening. F.eks. fandt man i 2019 en plastikpose 10 kilometer under havets overflade på dets dybeste punkt: Marianergraven.

Hvis vi gerne vil overleve som planet og som art, så bliver vi nødt til at takle overfloden af plastikaffald. Hos adidas samarbejder vi med Parley om at bekæmpe den plastikforurening, der skader vores have. Det gør vi ved at bruge plastikaffald indsamlet fra afsidesliggende kystområder og strande, hvor det indtager rollen som råmaterialet til sportswear.

parley-xcat-ss21-editorial-creativity-versus-plastic-image-01

VI DRUKNER I PLASTIKAFFALD

Plastik er stort set umuligt at nedbryde. Ja, man kan selvfølgelig godt brænde, knuse eller på andre måder ødelægge det, men det bliver bare til mindre stykker helt ned til noget så småt, man ikke kan se det. Men fordi det bliver til småstykker, så findes næsten al den plastik nogensinde produceret stadig i en eller anden form. Og næsten 9 millioner meterton af det ender i havene hvert år, hvor det forårsager ødelæggelse på globalt niveau. Plastikaffald fylder strandbredder flere tusind kilometer fra det nærmeste menneske. Næsten 700 arter, herunder hvaler, fisk og havfugle, er fundet med plastik i dem. Det skader havlivet med alarmerende hast. Mikroplastik bliver en del af fødekæden, og gør enorm skade på ethvert levende væsen på jorden. Men på trods af, at vi egentlig godt ved, plastikforbruget er for stort, køber vi stadig produkter lavet af det, mad pakket ind i det, og smider det rask gerne væk. Vi producerer det endda i stadigt større mængder. Hvert minut ender, hvad der svarer til en skraldebils indhold af plastikaffald, i havene. Hvis vi holder tempoet, kan der være mere plastik i havene, end der er fisk i år 2050.


PARLEY LEDER AN I KAMPEN MOD PLASTIK

Parley For The Oceans blev grundlagt med det formål at forene individer, organisationer og brands, så de i samarbejde kan finde nye måder at angribe nutidens største trusler mod havet, såsom plastikforurening. Parley er en ny slags miljøorganisation, der fokuserer på at skabe et samarbejdsnetværk for creators, tænkere og ledere, så de kan skabe awareness om havenes skrøbelighed og skønhed gennem projekter, der skal sætte en stopper for havenes ødelæggelse. Parley er bygget på kerneidéen at kreativitet er det, som driver forandring i vores kultur, og de vil forene kreative mennesker og brands til at finde måder at gøre plastik til fortid.

Plastik er et forfejlet design. Det er et fremmed materiale, der ikke hører til på vores planet.

–Cyrill Gutsch, grundlægger af Parley

 

parley-xcat-ss21-editorial-creativity-versus-plastic-image-02

ADIDAS GÅR SAMMEN OM SAGEN

adidas er et grundlæggende medlem af Parley For The Oceans. Det har længe været vores ønske at udvikle nye måder at undgå plastikforurening. Idéen bag at tage materiale, der forurener havene, og bruge det til at lave sportswear, der er ligeså godt som det lavet af ny plastik, lød som den rene fantasi. Men det første skridt blev taget, da vi valgte at arbejde med Parley for at skabe et performance-skokoncept, der blev afsløret ved FN i 2015. Overdelen var lavet af genanvendt plastikaffald fra havene og ulovlige hildingsgarn, der var blevet omdannet til garn og filamenter. Siden dengang har konceptet udviklet sig til at være mere end hvad nogle ville kalde et medie-stunt. Millioner af sko og adskillige kollektioner af tøj og præstationsdygtigt sportstøj af lavet af det genanvendte plastikaffald.


LUFT BETYDER LIV FOR HAVENE, VORES KLODE OG OS SELV

Parley har udviklet en tretrins-strategi for at ændre, hvordan verden kan angribe truslen fra plastikforurening i havene. PARLEY A.I.R. Det er en strategi med enkle, letudførlige skridt for både organisationer, regeringer, individer og virksomheder. På den måde kan hver af os ændre vores eget plastikforbrug og gøre en forskel for havene og den verden, vi deler.
Hvert bogstav i AIR står for en nøglehandling: Avoid, Intercept and Redesign. (Undgå, indsaml og redesign) "Avoid" betyder at bruge så lidt plastik som muligt, og bruge alternativer på alle tænkelige måder. "Intercept" betyder at stoppe plastik fra at ende i havene, og holde det væk fra havene ved at genbruge det.
"Redesign" betyder at nytænke måde, vi anvender plastik i produkter, og hvordan vores nuværende metoder forværrer problemet. På det personlige plan kræver det også nytænkning at se, hvordan man som individ kan forbruge mindre plastik.

parley-xcat-ss21-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-02

NYT BRUG AF GAMMELT

adidas x Parley-kollektionen er et eksempel på AIR. Det er ikke kun med til at undgå brugen af ny plastik, men indhenter også plastik, der ellers kunne forurene havene. Det nyfortolker også vores tilgang til plastikaffald som både affald og materiale og finder uventede måder at bruge det på for at beskytte havene.
Rent praktisk bliver plastikaffaldet opsamlet af Parleys globale netværk af plastikindsamlings-enheder på afsidesliggende øer, strande og kystområder, såsom Maldiverne. Plastikken bliver renset og manuelt sorteret for at fjerne alle fremmedlegemer. Det affald bliver derefter sendt til et behandlingsanlæg, hvor plastikmaterialet bliver afskallet igennem en proces, hvor det knuses, vaskes og dehydreres.

parley-xcat-ss21-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-05

FRA AFFALD TIL SPORTSWEAR

Plastikflagerne, som det nu er blevet til, bliver derefter varmet, sorteret, rengjort og tørret, før de bliver presset, afkølet og skåret til små kugler af plastik-resin. Kuglerne bliver derefter smeltet til fibre, der kan spindes til Ocean Plastic®, som er et præstationsstærkt polyestergarn, der har de samme kvaliteter og styrker som nyproduceret plastik. Garnet bruges til at skabe et udvalg af sko, T-shirts, tights og mere. Hvert stykke tøj eller par sko i kollektionen af lavet af minimum 75 % indsamlet plastikaffald.

parley-xcat-ss21-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-04

KAMPEN ER ALLEREDE STARTET

Efter at have introduceret en enkelt sko ved FN i 2015 har det langsigtede partnerskab med Parley For The Oceans ført til, at 15 mio. Parley Ocean Plastic-produkter blev produceret i 2020. Vi bruger Parley AIR-strategien på tværs af vores globale organisation. Vi har fjernet plastikposer fra vores butikker, så millioner af produkter nu bliver båret hjem i bæredygtige papirsposer fra udvalgte producenter. Og vi har forbudt brugen af engangsplastik fra vores kontorer verden rundt. Vi uddanner og støtter også vores ansatte, atleter og lokalsamfund til at tage kampen op mod plastik. Vores årlige Run For The Oceans (RTFO) har skabt mulighed for millioner af løbere til at skabe mere awareness om en af vores vigtigste ressourcer, og eventen har samtidig indsamlet mere end 2 millioner dollars til at uddanne unge i hvordan, de kan bekæmpe plastikproblemet, rydde op på strandene og tilstanden af havene.

Dette er kun begyndelsen på vores arbejde med at fjerne plastik fra vores virke. Vi har forpligtet os til at erstatte ny polyester i vores produkter med 100 % genanvendt polyester inden 2024. Det langsigtede mål er at bevæge sig væk fra plastik som et materiale helt og holdent for at hjælpe med at redde vores have, vores planet, og hver eneste af os.

adidas / april 2021